Sunday, March 6, 2011

Soalan Jibril kepada kerbau,kelawar dan cacing

assalamualaikum .. <3

ok , aku blogwalking tadi , soo , aku terbaca la artikel nih dari sini

urmm , menarik juga .. so , terdetik la di fikiran ni untuk share kan  kt korang ..
saje nak kumpul bahan bacaan yang menarik ..
bukan saje menarik , tapi kenyataan kan kan ..

jom baca ...

1 hari nih hati Allah SWT panggil malaikat Jibril menemui seko kerbau & mintanya tanye 1  soalan kt haiwan tu. Jibril segera mematuhi perintah itu.

Pada waktu siang yang panas itu. Si kerbau sedang berendam di sungai. Malaikat Jibril mendekatinya lalu bertanya, “
Hai kerbau adakah kamu selesa dijadikan Allah SWT sebagai seekor kerbau”.

Kebau menjawab, “
Masya Allah! Alhamdulillah, Aku bersyukur kepada Allah SWT yang menjadikan aku sebagai seekor kerbau. Ini sangat berbeza jika aku dijadikan sebagai seekor kelawar yang mandi dengan air kencingnya sendiri.”

Mendengar jawaban itu,
Jibril segera pergi menemui seekor kelawar yang pada ketika itu sedang tidur bergantungan di dalam sebuah gua.

Kemudian Jibril bertanya, “
Hai! Kelawar adakah kau selesa dijadikan Allah SWT sebagai seekor kelawar.”

Masya Allah! Alhamdulillah, Aku bersyukur pada Allah SWT yang menjadikan aku sebagai seekor kelawar daripada menjadikan ku sebagai cacing. Tubuhnya kecil tinggal didalam tanah dan berjalan menggunakan perutnya.” Jawab Si Kelawar.

Mendengar jawaban itu Malaikat
Jibril segera menemui seekor cacing yang sedang merayap diatas tanah.

Lalu Jibril bertanya kepada seekor cacing, “
Wahai cacing yang kecil. Apakah kamu selesa dijadikan Allah SWT sebagai seekor cacing.”

Si cacing menjawab, “
Masya Allah! Alhamdulillah! Aku bersyukur kepada Allah yang menjadikan aku sebagai seekor cacing daripada menjadikan ku sebagai seorang manusia.”

Apabila mereka tidak memiliki iman yang sempurna dan tidak beramal, ketika mereka mati mereka akan diseksa selama-lamanya.

hmm , renung2kan & selamat beramal :)

0 luahan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...